29 октомври, 2008

Минерална вода vs. филтрирана от чешмата

Живея във Варна и тук водата от чешмата е ужасна на вкус, а предполагам и химическият й състав не е цвете за мирисане. От има-няма 5 години ползвам кана Brita за филтриране на чешмяната вода. Преди да си купя тази кана дълбоко се съмнявах в качествата й и така и не се решавах да купя една. Един колега изигра ролята на катализатор и накрая купих каната. Още си спомням първия път колко приятно бях изненадан от вкуса на филтрираната вода. От тогава не купуваме минерална вода. Допълнително се поинтересувах и сега вече съвсем отговорно мога да кажа, че си струва всеки да се замисли за подобно решение. Марката Brita е нещо като монополист в България, незнайно защо. По света има стотици марки производители на филтриращи системи за вода. Хубавото е, че Brita не е случайна марка, историята й започва преди повече от 40 години в Германия и като повечето немски неща си заслужава да й се доверим. Като цяло един филтър на дребно струва 12 лв., в МЕТРО са 3 за по 11 лв./бр. С един филтър според производителя може да се филтрират между 150 и 200 л. вода от чешмата, но реално цифрата може да се завиши. Или сметката е следната: една 10-литрова туба минерална вода струва между 3 и 3,50 лв. Следователно 20Х10Х3 - 3,50 = 30 - 35 лв. Между 30 и 35 лева ви струват 200 литра минерална вода, а 200 литра филтрирана вода излизат 12 лв. Оставяме настрани хамалогията около мъкненето на тези нелеки туби. От екологична гледна точка ползването на филтрирана вода също е оправдано - по-малко PET бутилки на буклука, няма разходи за транспорт и т.н.
Не бих бил категоричен по въпроса, защото не съм експерт, просто споделих личното си мнение базирано на опита ми с този продукт.

11 коментара:

MARFI каза...

Полезен пост и мен ще ме замислиш :)

MARFI каза...

Полезен пост и изчисление и мен ще ме замислиш ;)

Анонимен каза...

Имам такава кана от около 2 години. Наистина дава разлика с чистат чешмянка. Но в апартамента ни има двоен филтър на водопровода, който монтирахме още при строежа. Единия е за едри частици - утаител някакъв, а втория е на принципа на каните - има консуматив, който се сменя на 7-8 кубика. След тези 2 филтъра ползваме и кана. и въпреки това водата има неприятен вкус, особено след като престои в каната. Докато е студена, токушо налята е поносимо, но след 2-3 часа вече не мога да я пия. Може би е въпрос на вкусови предпочитания.
Иначе и аз бих искала да прекратя купуването на минерална вода включително и от еко съображения.

Анонимен каза...

прочети и помисли:

водата от водопроводната мрежа достига до нас по водопроводи от педесетте и шейсетте години на миналия век. тези водопроводи са направени от етернитови тръби с диаметър 1000 мм, крайните тръби до нашите жилища са стоманени подцинковани.
прочетете малко за етернита и за цинка и ще се убедите че дори филтрирана водата от чешмата съдържа йони на цинка и микрочастици от етернитовите тръби
не случайно филтрираната вода се смята за мъртва вода.

xxx каза...

Хммм, това с етернита го бях чувал, но в случая не се бях замислял. Може би наистина трябва да се притесняваме от чешмяната вода. Аз затова не съм категоричен в изказванията си, винаги има място за нещо ново, а в случая много важно уточнение.

Анонимен каза...

Изобщо не е монополист.
Има едни магазини "Самоздрав", където продават подобни кани...според мен дори по-добри. В София в Халите знам, че има такъв.

Анонимен каза...

аз само не разбрах - хубаво ли е, че има цинк и етернит? защото от изречението "неслучайно филтрираната вода се смята за мъртва вода" излиза, че са полезни съставки, които изчезват при каната.

Анонимен каза...

Аргумента за "по-малкото РЕТ" е несъстоятелен. Аз ползвам галони по 19 л. който са за многократна употреба и не замърсявам с нищо, а и ми ги носят до вкъщи.

xxx каза...

Ок, когато се използват отново бутилките е ок. НО, да ти я докарат вкъщи означава разход на гориво, та пак не е супер екологично. Аз не съм по крайностите, само размишлявам.

rslavkov каза...

Не съм ползвал такава кана и не мога да кажа до колко върши работа, но в минералната вода има доста полезни вещества, които не са за пренебрегване. Според мен редуването в употребата и на двете е най-правилна.

Unknown каза...

Ползвам Брита откакто са на бг пазара, т.е 10 годинки стават.

Водата от каната, като престои малко, има кофти вкус. Значи не всичко е наред и със състоянието на водата, съставките и т.н
Иначе от чешмяната вода е 3 пъти по-добра.

Аз например, лично, персонално и индивидуално :)) наливам вода от минерални и други извори. Редувам я. Имаме
сонда на вилата и с Брита филтрирам водата от нея.

Който иска компетентна инфо за водата, да намери новонашумелите книги и филми за тайните на водата. Или да прочете вижданията на големи природолечители. Или да ме пита :)))

Ай наздраве с по една студена вода !!!